FAQ


LOGGA IN / BLI KUND

 

ORDER

 

FAKTUROR

 

SÖKA PRODUKTER

 

MINA SIDOR

 

ADMINISTRERA ANVÄNDARE

 

LOGGA IN / BLI KUND

Hur blir jag kund hos er?

Ni som är återförsäljare kan ansöka om att blir kund hos oss genom att gå till länken ”Logga in eller registrera konto” uppe i högra hörnet på hemsidan:


Ett popup-fönster kommer då dyka upp och därifrån väljer ni ”NY KUND”:

Ett nytt popup-fönster kommer dyka upp i form av ett formulär. Fyll i allt så detaljerat som möjligt och om ni har ytterligare information, frågor eller önskemål, fyll i det i rutan ”ÖVRIGT”.

 

Jag är befintlig kund hos er, men miNA inloggNINGSUPPGIFTER fungerar inte?

Inloggningsuppgifterna som ni har haft på Isoldas gamla webbshop fungerar tyvärr inte på vår nya webbsajt – vi har försökt importera all information, men alla lösenord har tyvärr inte gått igenom.

Stöter ni på detta problem, följ instruktionerna för ”Hur loggar jag in?” och välj ”GLÖMT LÖSENORD”. Ni kommer då få ett mejl med en länk som ni skall följa för att skapa det nya lösenordet.

Får ni inget mejl kan det hända att vi har felaktig mejladress alternativt att ni ej importerats. Följ då instruktionerna för ”Jag är befintlig kund, men ny användare – hur får jag inlogg?”.

 

Jag är befintlig kund, men är ny användare i webbshopen – hur får jag inloggning?

Följ instruktionerna för ”Hur blir jag kund hos er?” och skriv ert kundnummer i rutan ”ÖVRIGT” alternativt skicka ett mejl till info@isolda.se med ert namn, mejladress och kundnummer.

 

Hur loggar jag in?

Ni loggar in med länken ”Logga in eller registrera konto” uppe i högra hörnet på hemsidan:

Ett popup-fönster kommer då dyka upp, där ni kan välja att logga in – om era inloggningsuppgifter inte fungerar eller om ni glömt användarnman eller lösenord är det bara att välja ”GLÖMT LÖSENORD”.

Väljer ni ”GLÖMT LÖSENORD” kommer ni att få ett mejl med en länk som ni skall följa för att skapa det nya lösenordet.

 

Varför blir jag utslängd från min inloggade session?

Inloggningarna är personliga, vilket innebär att om någon skulle logga in på ert konto samtidigt som ni är inloggad så blir ni utslängd.

 

Hur ändrar jag mitt lösenord?

Ni kan ändra ert lösenord under ”Mina inställningar” under ”Mina sidor” – observera reglerna för lösenord.

 

Jag vill gå till er gamla hemsida – hur hittar jag den?

Ni kommer under en viss tid att kunna komma in vår gamla hemsida via länken ”Gamla e-shopen”:

Dock kommer inte denna sida administreras längre, utan vi hänvisar främst till den nya webbsajten och e-handeln. 

  

ORDER

Nu har jag lagt de artiklar jag skall ha i kundvagnen, hur gör jag nu?

Nu kan ni gå till ”KUNDVAGN” och välja ”KUNDVAGN” igen om ni vill se den i sin helhet och/eller redigera den. Om ni är nöjd med den redan kan ni välja ”TILL KASSAN istället.

I kassan får ni till att börja med välja vilken leveransadress beställningen skall skickas till. Ni finner redan inlagda leveransadresser under ”Leveransadress”.

Om den tänkta adressen inte finns inlagd och ni vill skapa en ny adress går ni till ”Leveransadress” och väljer ”Ny adress”. Om ni vill spara adressen för framtida bruk bocka i ”Spara ny adress”.

Observera att ”Landskod” måste fyllas i för att ni skall kunna gå vidare.

I nästa del kan ni fylla i mottagaren på leveransadressen under ”Er referens”. Om det ej skall gå till eget lager, välj ”Direktleveranstill slutkund”.
Fraktsättet kan ändras – dock är inte Göteborg med som val utom från Jönköping till Göteborg för hämtning.

Observera att ”Ditt ordernummer” måste fyllas i för att ni skall kunna gå vidare.


Ni kan även ändra leveransdatumet för ett senare tillfälle.

På ”Betalning” finns just nu inga andra val så gå bara vidare till "Nästa".

Ni kommer därefter få se er ”Ordersammanfattning”.

Ni kan under ”Ordersammanfattning” även lägga till fler personer som skall ta emot ordererkännande (ej orderbekräftelse).

Godkänner ni ”Ordersammanfattning” kommer ni vidare till ”Ordererkännande” där ni även blir tilldelad ett ordernummer.

Ni kommer därefter få ett mejl som ser ut som nedan som bekräftelse att vi mottagit ordern.

En orderbekräftelse kommer att skickas ut till den mejladress som står på ert kundkort, det är först då vi fått in ordern i vårt system.

Hur kan jag lägga order?

  1. Sök och lägg till

Ni kan leta reda på de artiklar ni är ute efter och lägga dem i kundvagnen allt eftersom. Då ni är klar är det bara att trycka på kundvagnen och gå till kassan.



  1. Snabborder

Om ni vet vilka artiklar ni är ute efter kan ni gå till ”Snabborder” antingen via länken ”Snabborder” eller via ”Kundvagn”:

Ni kommer då till nedan sida och fyller där i artikelnummer och antal. 

  1. Importering

Om ni har egna färdiga order i Excel eller Textfil kan ni importera dessa. Ni går då till ”Snabborder” via länken ”Snabborder” eller via ”Kundvagn”:

Där väljer ni sedan länken ”IMPORTERA ORDER”:

Och ett popup-fönster dyker om som ser ut som nedan för att importera orderfilen:

Orderfilen måste vara strukturerad i två kolumner, mer etikelnummer i den första kolumnen och antal i den andra, antingen som TAB-separerad textfil eller en excel-fil. 

 

Hur kan jag söka order?

För att söka order går ni till ”Mina sidor” och väljer ”SÖK ORDER”:

Där kan ni söka på ”Öppna order” - vilket är alla order som restar eller ej är fakturerade ännu – eller ”Stängda order” – vilket är alla skickade order.

Om ni vill få upp alla order på vad som restar eller är skickat, välj ”Öppna order” eller ”Stängda order” och tryck på förstoringsglaset utan att fylla i något i sökrutan.

På ”Öppna order” kan man se allmän information om sina order:

För ytterligare information på ordern kan man gå in på ordernumret. Ni kan då se vad som restar på ordern och vad som är levererat:

På ”Stängda order” kan man se allmän information om sina order samt kollisöka:

För ytterligare information på ordern kan man gå in på ordernumret. Ni kan då se vad som restar på ordern och vad som är levererat samt kollisöka även därifrån:

Om ni vill kollisöka följer ni någon av länkarna och ett popup-fönster kommer upp med kollinummer samt fakturanummer:

Tryck på kollinumret så öppnas kolliinformationen i en egen flik.

 

Hur kollisöker jag?

Se instruktionerna för kollisökning längst ned i ”Hur kan jag söka order?”.

Om inget kollinummer finns tillgängligt har ni antingen valt att hämta ordern på vårt lager i Jönköping eller på vårt hämtlager i Göteborg alternativt om ni budat från hämtlagret i Göteborg.
Har ni valt att buda från hämtlagret i Göteborg kontaktar ni hämtlagret i Göteborg för kollinummer.

Om ni får upp ett kollinummer som inte ger någon information utom kanske ”Elektronisk förhandsinformation mottagen” och informationen inte är från dagens datum kan ni kontakta oss på info@isolda.se. Vi kan i de flesta fall få tag i ytterligare kollinummer som skall vara det korrekta från vårt lager.

 

Jag har lagt en order idag, men jag har inte fått en orderbekräftelse – varför?

Orderbekräftelser skickas till de mejladresser vi har lagt in som standardmottagare. Vi kan endast lägga in 2-3 mejladresser beroende på hur långa adresserna är.
Vill ni ha kopia är det bara att be om detta på info@isolda.se.

 

Jag har lagt en order idag, men jag finner den inte i söket – varför?

Under en kort period försvinner order från ordersöket, detta är när ordern håller på att processas av vårt lager. Är ni osäkra och vill dubbelkolla är det bara att kontakta oss på info@isolda.se.

 

Jag saknar en artikel på min orderbekräftelse – har den missats?

Om artikeln är en beställningsvara lägger den sig på en separat order som vanligtvis finns längst ned i PDF:n med orderbekräftelsen.

Om artikeln har utgått skall det finnas en rad i orderbekräftelsen som anger detta, om inte annat skall ni meddelats via mejl eller telefon.

 

Jag vill ta bort en restad artikel – hur gör jag det och får jag det?

Om ni vill ta bort en restad artikel kan ni kontakta oss på info@isolda.se.

Observera att beställningsvaror ej kan avbeställas då vi mottagit ett bekräftat datum. Om det är obekräftat datum på artikeln kan vi undersöka om avbeställning är möjligt, men inget vi kan lova.


Jag vill lägga till en artikel på min order – kan jag göra det?

Ni kan skicka er förfrågan till info@isolda.se - om ordern ännu inte processats i vårt system kan vi lägga till på ordern, men om ordern börjat hanteras är det tyvärr inte möjligt.

Observera att så länge ni skickar till er själva och tilläggsartiklarna finns i saldo kan ni lägga flera tilläggsorder under en och samma dag – det blir endast en frakt i slutänden.

 

Min restade artikel går inte iväg fastän den har kommit in – varför?

Restade artiklar väntar på en bärande order alternativt 10 dagar innan de går iväg. Om artikeln inte gått iväg trots en bärande order kan ni kontakta info@isolda.se så ska vi undersöka det.

 

En artikel som fanns i saldo kom inte med min order – varför?

Med största sannolikhet har vi vid ett sådant fall haft fel i lagersaldo och vi restar artikeln.
Om artikeln finns med på följesedeln kan det tyvärr vara felplock – kontakta info@isolda.se så ska detta undersökas.


Jag vill avboka en order som jag precis skickade in – hur gör jag?

Mejla gärna till info@isolda.se eller ring till 010-709 99 00 så fort som möjligt – se till att ha ert egna ordernummer alternativt kundnummer och leveransadress tillgängliga då ni kontaktar oss för att vi skall kunna finna ordern så fort som möjligt. 
Om ordern hunnit processas i systemet kan vi tyvärr inte stoppa den, men om ni vet med er att ni kommer vilja returnera kan vi skapa returorder på den.

Jag vill ändra en order – hur gör jag?

Om ni vill ändra en order som ni precis skickat in, mejla till info@isolda.se eller ring till 010-709 99 00 så fort som möjligt – se till att ha ert egna ordernummer alternativt kundnummer och leveransadress tillgängliga då ni kontaktar oss för att vi skall kunna finna ordern så fort som möjligt.

Om det är artiklarna ni vill ändra på och om ordern hunnit processas i systemet kan vi tyvärr inte stoppa den, men om ni vet med er att ni kommer vilja returnera kan vi skapa returorder på det ni vill returnera.

Om ordern hunnit processas och det är adressen ni vill ändra kan vi skicka en förfråga till lagret om de kan ändra leveransadressen – de återkommer med svar till oss i mån av tid men detta är tyvärr inget vi kan lova.

 

Jag vill ändra leveransadressen på en lagd order – hur gör jag?

Om ni vill ändra en order som ni precis skickat in, mejla till info@isolda.se eller ring till 010-709 99 00 så fort som möjligt – se till att ha ert egna ordernummer alternativt kundnummer och leveransadress tillgängliga då ni kontaktar oss för att vi skall kunna finna ordern så fort som möjligt.
Om ordern hunnit processas kan vi skicka en förfråga till lagret om de kan ändra leveransadressen – de återkommer med svar till oss i mån av tid men detta är tyvärr inget vi kan lova.

Om ni vill ändra adressen för restade artiklar kontakta info@isolda.se med ordernummer och den önskade adressen.

 

Jag har fått en faktura på min order men har inte mottagit min order – vad händer?

Då en order bokförs skapas samtidigt en faktura, vilket gör att fakturan ibland kan komma före varuleveransen. För att få reda på var ordern är, följ instruktionerna för ”Hur kan jag söka order?”.

 

FAKTUROR

Hur söker jag fakturor? 

För att söka order går ni till ”Mina sidor” och väljer ”FAKTUROR”:

Där kan ni söka på ”Öppna fakturor” - vilket är alla obetalda, ej bortbokade fakturor – eller ”Stängda fakturor” – vilket är alla betalda fakturor

Om ni vill få upp alla fakturor på som är obetalda eller betalda, välj ”Öppna fakturor” eller ”Stängda fakturor” och tryck på förstoringsglaset utan att fylla i något i sökrutan.

På ”Öppna fakturor” kan man se allmän information om sina fakturor – bland annat hur mycket som är betalat och förfallodatum:

För ytterligare information på ordern kan man gå in på fakturanumret. 

På ”Stängda fakturor” kan man se allmän information om sina fakturor så som fakturadatum, belopp och hur mycket som är betalt. 

Även där kan man trycka på fakturanumret för att få ytterligare information.

 

Hur skickas fakturor?

Fakturor skickas via post, mejl eller EDI beroende på vad som är överenskommet.
Fakturorna skickas i PDF-format.

 

Jag vill ha mina fakturor på annat sätt än hur jag får dem idag – hur gör jag?

Om ni till exempel i dagsläget får era fakturor per post men vill få dem per mejl är ni välkomna att kontakta oss på info@isolda.se så uppdaterar vi hos oss.

 

Jag saknar en faktura – hur gör jag?

Ni kan kontakta oss på info@isolda.se och ange fakturanummer alternativt ordernummer så skickar vi fakturan till er.

 

Min fakturainformation stämmer inte – hur gör jag?

Det är viktigt att ni meddelar oss så fort ni byter fakturainformation så att vi kan uppdatera hos oss. Ni kontaktar oss då på info@isolda.se

Om ert organisationsnummer också byts ut måste ett helt nytt konto skapas åt er – ni ansöker om detta på samma sätt som då man vill bli ny kund hos oss (se ”Hur blir jag kund hos er?” för tillvägagångssätt).

 

Min faktura stämmer inte – hur löser jag det?

Om ni anser att er faktura inte stämmer, kontakta oss på info@isolda.se med fakturanummer och ange anledningen till varför ni inte anser att den stämmer.

Tänk på:

  • att beställningsvaror alltid har egen fraktkostnad.
  • att kreditnotor måste aktivt användas till att boka bort fakturor – det görs via ekonomi@isolda.se, där ni meddelar vilken faktura och kredit det gäller.
  • fraktavtal till eget lager gäller levererat ordervärde.

 

Jag har fått en faktura på min order men har inte mottagit min order – vad händer?

Då en order bokförs skapas samtidigt en faktura, vilket gör att fakturan ibland kan komma före ordern. För att få reda på var ordern är följ instruktionerna för ”Hur kan jag söka order?”.

 

SÖK PRODUKT

Hur kan jag söka upp en produkt?

Via Sökrutan i menyraden kan ni söka på nyckelord likt nedan:

HP med patronnummer 364

HP med maskinnummer 476

Ni kan gå in under Produkter i menyraden, och där söka genom att filtrera. Ni kan välja att söka på tillverkare och maskin eller patronnummer, alternativt endast söka på patron. När ni gjort ert val, klicka på Uppdatera lista för att se listan med passande produkter:


Ni kan även söka genom att gå in på Varumärken i menyraden och filtrera bland produkterna under ett specifikt varumärke:

Exemplen ovan gäller framför allt bläck- och tonerförbrukning, men proncipen är densamma oavsett produktkategori. 

 

MINA SIDOR

Vad kan jag se och göra under ”Mina sidor”?

Under mina sidor finns följande alternativ:

Kundinformation – ger information om kundnummer, kreditlimit och saldo.
Mina inställningar – där kan ni ändra ert lösenord.
Mina inköpslistor – där kan ni skapa inköpslistor på er mest köpta produkter.
Mina favoritprodukter – där lägger sig alla artiklar ni favoritmarkerat.
Sök order – där kan ni finna era öppna och skickade order samt få fram kollisökningar.
Sök fakturor – där kan ni finna era fakturor, både stängda och öppna.
FAQ – ni kan även finna den FAQ som ni läser just nu här.

Var finner jag mitt kundnummer?

Ert kundnummer finner ni under ”Kundinformation under ”Mina sidor”, där kan ni även se er kreditlimit och saldo.

 

Hur mycket är min kreditlimit på?

Er kreditlimit finner ni under ”Kundinformation under ”Mina sidor”, där kan ni även se ert saldo.

 

Hur mycket är mitt saldo på nu?

Ni finner ert saldo under ”Kundinformation under ”Mina sidor”, där kan ni även se er kreditlimit.

 

Vad betyder stjärnorna vid produkterna?

Stjärnorna är favoritmarkeringar, vilket ni kan använda på de artiklar ni vill komma ihåg eller finna lätt. Ni kan finna era favoriter via stjärnan  som dyker upp vid ”KUNDVAGN” så fort ni har markerat en produkt. Ni kan även finna dem under ”Mina sidor” och ”Mina favoritprodukter”.

 

Hur finner jag mina favoriter?

Ni kan finna era favoriter via stjärnan  som dyker upp vid ”KUNDVAGN” så fort ni har markerat en produkt. Ni kan även finna dem under ”Mina sidor” och ”Mina favoritprodukter”.

 

Hur tar jag bort en favorit?

Ni tar bort favoritprodukter genom att trycka på stjärnan vid produkten på nytt.

 

Hur kan jag spara min kundvagn?

I kundvagnen finner ni strax under artiklarna en länk där det står ”SPARA KUNDVAGN”. När ni trycker där dyker ett popup-fönster upp där ni kan namnge kundvagnen. Ni finner sedan den sparade kundvagnen under ”Mina sidor” under ”Mina inköpslistor”. Ni trycker på kundvagnen för att lägga den i den aktuella kundvagnen på nytt eller på soptunnan för att ta bort den.

 

Var finner jag min sparade kundvagn?

Ni finner sedan den sparade kundvagnen under ”Mina sidor” under ”Mina inköpslistor”. Ni trycker på kundvagnen för att lägga den i den aktuella kundvagnen på nytt eller på soptunnan för att ta bort den.

 

ADMINISTRERA ANVÄNDARE 

VAD ÄR "ADMINISTRERA ANVÄNDARE"?

Du som inloggad återförsäljare kan själv lägga upp unika användare på Isoldas hemsida för din personal, så att flera i organisationen kan gå in och se lagersaldo och priser eller göra beställningar. Observera att man inte automatiskt tilldelas rätt att administrera användare, om ni önskar få er användarprofil uppgraderad med de rättigheterna kan ni kontakta vår kundtjänst. 

Om ni har rätten att administrera användare på ert kundnummer finner ni länken till administrationssidan under Mina sidor – Administrera användare.

Där finner ni själva länken ”Manage users”.

En ny flik öppnas som kallas Parttrap Studio. Ni ser här vilka som har tillgång till ert kundnummer och kan antingen lägga till användare under ”Add User”, administrera inloggningarna under den blå pennan eller ta bort en användare genom den röda soptunnan.

 

Jag vill lägga till en användare – hur gör jag?

Om ni vill lägga till en användare går ni till Mina sidor - Administrera användare och klickar på ”Manage users”. I Parttrap Studio väljer ni sedan ”Add user”.

Ett pop up-fönster kommer då att öppnas. Under fliken ”Main” skall allt stjärnmarkerat fyllas i. (Observera att fler flikar skall fyllas i.)

Gå sedan till fliken ”Roles” – ”Site Roles”, där ni väljer om användaren bara skall få se alla artiklar men ej kunna beställa alternativt om de skall vara en vanlig användare, dvs även kunna lägga order. 

Under ”Roles” – ”Studio Roles” kan ni även välja till om även den nya användaren skall få skapa användare.

Sist skall ni gå till fliken ”Access” där väljer ni under ”Catalog Version” ”Default-kund”.

När detta är ifyllt väljer ni ”Save user and send email”.

Ett mejl skickas till den angivna mejladressen från Isolda Customer Service (noreply@isolda.se). I mejlet måste användaren själv följa länken för att skapa ett lösenord.
Observera kraven som lösenordet måste följa.

 

Hur tar jag bort en användare?

För att ta bort en användare väljer ni den röda soptunnan vid den avsedda användaren.
Ni får upp ett pop up-fönster som frågar om ni verkligen vill ta bort användaren. Klicka ”Yes”.

Jag vill ändra informationen på en användare – hur gör jag?

Om ni vill administrera en befintlig användare väljer ni den blå pennan vid den avsedda användaren.
Ni kan då ändra användarnamn, mejladress och annan kontaktinformation samt ändra användarens åtkomster under ”Roles”

Glöm inte att spara uppgifterna innan ni stänger ner fönstret.

 

Jag vill skicka nytt lösenord – hur gör jag?

Välj den blå pennan precis som då ni skall administrera en användare.

Ett pop up-fönster öppnas där ni kan välja att skicka ut nytt lösenord – ett mejl skickas ut precis som då ny användare skapas – om ni väljer ”Send reset password email to user”. Ni kan dock skapa ett lösenord direkt för er kollega om ni väljer ”Set a new password for this user”. 

För att förbättra användarupplevelsen på Isolda.se använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan accepterar du användandet av cookies.